пʼятниця, 27 листопада 2015 р.

Опис досвіду роботи вчителя математики Салівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Соси Віри Іванівни

Науково-методична тема:

 «Формування життєвих компетентостей учнів на уроках математики з використанням ІКТ»

На посаді вчителя математики в Салівській загальноосвітній школі я працюю з 1982 року, маю кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії» та педагогічне звання «Учитель-методист». Вважаю, що завдання навчання математики в школі полягає не тільки в тому, щоб дати учням певну суму знань з цієї дисципліни, а в тому, щоб розвинути в них творче мислення, зацікавити їх математикою, прищепити їм навички самостійно виконувати дослідження, розв’язувати проблеми. Тому на уроках я подорожую з дітьми у світ науки, де є гра і пізнання нового, і радість творчого пошуку, при цьому вибираю різні форми та методи роботи (інтегровані уроки, робота в групах, мікрогрупах), які сприяють виробленню в учнів уміння вести дискусію, спілкуватися одне з одним, аналізувати, робити висновки, розвивають творчих здібностей. Для глибшого розуміння учнями навчальної теми використовую місцевий матеріал, схеми, малюнки, таблиці, статистичні дані, презентації.
Маючи власну систему проведення уроків, використовую цілий арсенал засобів інтерактивного навчання: експеримент, бліц-турнір, рольові ігри, «мозкова атака», моделювання життєвих ситуацій, лекція з розв'язанням поставленої проблеми, інтегрований урок, подорож, використання ресурсу інформаційних технологій. Організація інтерактивного навчання розробляється з урахуванням вікових особливостей школярів, обсягу вивченого матеріалу. Інтерактивні методи відкривають нові можливості для ефективної взаємодії учителя й учнів: учитель стає наставником саморозвитку учня, провідником в інформаційному просторі, а учень в свою чергу, перетворюючись на суб’єкта пізнавальної життєдіяльності протягом уроку, набуває особистісних компетентностей. Інтерактивне навчання розвиває в учнів комутативні вміння та навички. На уроках стараюсь розвивати ініціативність, відповідальність та самостійність учнів, спонукаю їх до пошуків шляхів досягнення високих результатів навчання. Широко впроваджую в практику своєї роботи математичні диктанти, за допомогою яких перевіряю, як учні засвоїли матеріал тієї чи іншої теми, самостійність виконання домашнього завдання. При вивченні математики дотримуюсь принципу «краще один раз побачити, ніж сто разів почути». Для цього все, що вивчаємо, втілюю в зорові образи, створюючи комп’ютерні презентації. Підбираю завдання до уроку так, щоб викликати у дітей інтерес до навчання. Тому завжди знаходжусь у творчому пошуку ефективних форм розвитку особистості, нетрадиційності, новаторства, проблемності на всіх етапах заняття. Вважаю, що урок-казка, подорож, конкурс, семінар, уроки з ігровими елементами дають можливість учневі самореалізуватись, повірити в свої сили. На уроках забезпечую психологічну підтримку кожного учня, створюючи ситуацію успіху, щоб дитина почувалась особистістю, яку сприймають, розуміють, слухають. Особливо багато уваги приділяю посиленню ролі самостійної практичної і розумової пізнавальної діяльності, розвитку навичок самоконтролю в процесі цілеспрямованого організованого пошуку знань. Тому на уроках присутні ігрові ситуації, головоломки, логічні задачі, завдання на кмітливість, комп’ютерні презентації. Працюючи творчо, я весь час у пошуку нових форм, методів і прийомів роботи. Щоб уроки проходили завжди цікаво, практикую перехід від розв’язання прикладів та задач - до рольових ігор, математичних диктантів, уроків-змагань, уроків-роздумів над проблемами. Представляю свої доробки на ярмарок педтехнологій, є автором методичних розробок, які використовують у своїй роботі учителі району: «Диференційовані самостійні роботи з математики у 5 класі», «Контрольні роботи з алгебри у 7 - 9 класах», «Нетрадиційні форми проведення уроків з математики», «Лекційно-практична форма подачі теми «Показникова та логарифмічна функції», «Розвиток творчих здібностей дитини», «Використання ІКТ при вивченні теми «Подільність чисел», «Тематичне оцінювання знань учнів з математики у 5 класі», «Дидактичний матеріал для поточного оцінювання з математики у 5 класі». Методичну розробку «Використання ІКТ при вивченні теми «Подільність чисел» (грамота ПОІППО як автор кращої роботи ХІІІ ярмарку педтехнологій «Творчі сходинки освітян Полтавщини») направлено на Всеукраїнський конкурс «Панорама творчих уроків-2013». Розробки уроків «Алгоритм розв’язування текстових задач», «Суміжні та вертикальні кути», «Геометричні фігури і Всесвіт» надруковано в журналі «Відкритий урок: розробки, технології, досвід» (2013 рік). За узагальнення та популяризацію власного педагогічного досвіду нагороджена почесним дипломом форуму педагогічних ідей «Урок» у 2012-2013 навчальному році. Постійно беру участь у конкурсах учительської майстерності: 2004 рік - конкурс «Учитель року-2004»в номінації «Математика»; 2007 рік – переможець районного етапу конкурсу «Учитель року – 2007» у номінації «Математика», нагороджена дипломом ПОІППО ім.Остроградського як учасник обласного етапу; 2013 рік - конкурс «Учитель року -2013» в номінації «Інформатика». Мої учні - активні учасники та переможці різних змагань, районних олімпіад, Міжнародного математичного конкурсу «Кенгуру», де показують добрі та відмінні результати. Результати районних олімпіад: 2008 – ІІ місце 6 клас, 2009 – І місце 10 клас; 2010р.-ІІ місце 8 клас; 2012р.-ІІ місце 10, 6 класи; 2013р- І та ІІ місце; 2014р.-ІІІ місце. Конкурси МАН: 2008 р. – «Подвиг Софії Ковалевської в ім’я науки» (Трухін В., 8 клас), 2009 р. - «Застосування формул Крамера до роз’язування системи лінійних рівнянь з n- невідомими» (Трухін В., 9 клас), 2011 р. - «У світі чисел» (Туз Я., 9 клас), 2012 р. – «Загадка листка Мьобіуса» (Туз Я., 10 клас). Позакласна робота з математики (ігри «Чарівна регата», «Математичне кафе», «Щасливий випадок», КВК, «Марафон» , «Серенада Математиці», «Математичний калейдоскоп», усні журнали з використанням ІКТ) допомагає учням відчувати себе юними математиками, позбавляє страху перед помилкою, та як наслідок – навчає мислити самостійно, зосереджуватись, викликає захоплення. Нагороди та відзнаки: Грамоти відділу освіти Кременчуцької РДА (2007р., 2009р., 2010р., 2012р., 2013 р.), Подяка відділу освіти Кременчуцької РДА (2012р.), Грамота Кременчуцької районної державної адміністрації (2007р.), диплом ПОІППО (2008р.), Грамота головного управління освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації (2008р.), Грамота Кременчуцької РДА ( 2014 р.) Проводжу відкриті уроки та позакласні заходи з математики та інформатики для вчителів району. На базі мого досвіду проведено серію районних семінарів. Досвід роботи вказує на те, що для школярів дуже важлива психологічна атмосфера, в якій вони перебувають. Саме тому намагаюся завжди заохочувати навіть невеликий успіх учня, відзначаю добрими словами його особисті досягнення в процесі вивчення предмету, формую на уроках мікроклімат співробітництва і взаємодопомоги, і більшість учнів відповідають мені повагою й бажанням працювати на уроці. Протягом останнього часу класно-урочна система була найбільш ефективною у ході передачі знань, умінь і навичок. Але зміни, що відбуваються сьогодні в суспільному житті, вимагають розвитку нових педагогічних технологій, що орієнтуються на індивідуальний розвиток особистості, навичок самостійного навчання, формування вміння чітко вирішувати поставлені завдання. Такий підхід спонукає до впровадження в освітній процес альтернативних форм і способів освітньої діяльності. Серед них є технологія «переверненого» навчання. «Перевернене навчання» – це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд відповідних відеофрагментів із навчальним матеріалом наступного уроку, учні самостійно опановують теоретичний матеріал, а в класі час використаний на виконання практичних завдань . «Перевернений клас» – це така педагогічна модель, в якій типова подача лекцій та організація домашніх завдань міняються місцями. Учні дивляться вдома короткі відеолекції, а у класі виконують вправи, створюють проекти, обговорюють проблемні питання, дискутують. Відеолекції розглядають як ключовий компонент в «переверненому» підході, їх готує вчитель і розміщує в Інтернеті. «Перевернений» урок – це урок, який інвертує традиційні методи викладання: подача матеріалу проходить за межами школи, а домашня робота перенесена на урок. Це не просто зміна навчальної послідовності. Такий урок передбачає зміну власних педагогічних прийомів. Перевернена модель покладає більшу відповідальність за навчання на учнів, дає їм стимул для дослідження, експерименту Переваги методу • Учень отримує знання тоді, коли йому зручно, а не тільки на уроці. Це може бути і відео, завантажене на смартфон чи планшет, аудіолекція, завантажена на плеєр. • Учень засвоює матеріал у своєму темпі, може подивитися відео або прослухати аудіо стільки, скільки вважає за потрібне, зробити паузу для конспекту або простого сприйняття нової інформації. • Формат індивідуальних консультацій з учителем допомагає дітям позбутися страху не зрозуміти новий матеріал. Це також допомагає вчителю бачити прогрес і рівень розуміння кожного окремого учня. • На уроках час не витрачається на виклад нового матеріалу, завдяки чому створюється більше можливостей для застосування знань. • Для реалізації роботи в межах "перевернутого класу" потрібний комп'ютер зі стандартним програмним забезпеченням. • Учні можуть використовувати більшу кількість додаткових джерел при самостійній підготовці вдома: інтернет, домашні книги, словники і т. д. Зацікавившись даною технологією, я вирішила працювати з учнями 9 класу за методикою «Перевернене навчання».З цією метою я стала виставляти на блог відеоуроки з відповідних тем, презентації,самостійні роботи, тести. Учні даний матеріал опрацьовують вдома. Дають відповідь на запитання тестів, які висвітлюються на диску, що дає змогу орієнтуватися в ході опрацювання матеріалу учнями вдома. На уроках проводиться корекція знань, отриманих учнями вдома, відпрацювання навичок застосування набутих знань. Дана методика дає можливість реалізувати проблему, над якою я працюю, «Формування життєвих компетентостей учнів на уроках математики з використанням ІКТ». На мою думку, за даною технологією майбутнє.

Немає коментарів:

Дописати коментар